در اسلام، راجع به خرید و فروش، سود خاصى مقرر نشده است و معمولاً سود براساس موازین عرفى و اخلاقى و اجتماعى و رضایت طرفین معامله (بایع و مشترى) و عدل و انصاف و وجدان تعیین مىشود. بنابراین سود عادلانه و متعارف و منصفانه، در زمانهاى مختلف متفاوت است.
در استفتایى که درباره گران فروشى از حضرت امام خمینى شده، آمده است: اگر گرانى قیمت به حداجحاف نرسد و مقررات دولت اسلامى را مراعات نماید، اشکال ندارد.(1)
اما درجواب سؤال دوم که مقدار سود را دولت وقت تعیین کرده، ولى براى کاسب کار ضرر داشته است، عرض مىکنیم: در سؤالها و استفتائات متعددى که از حضرت امام خمینى درخصوص رعایت مقررات دولت اسلامى شده است، ایشان در جوابهاى متعدد و شبیه به هم پاسخ دادهاند: هر گونه عملى که بر خلاف مقررات دولت اسلامى یا موجب فساد در جامعه باشد، جایز نیست. در جاى دیگر فرمودهاند: به هر نحو مقررات دولت اسلامى است، باید عمل شود و اضافه بر آن حق ندارند بگیرند. نیز در جاى دیگر فرمودند: چنان چه خلاف مقررات دولت اسلامى باشد، جایز نیست.(2)
پىنوشتها:
1 - امام خمینى (ره)، استفتائات ،ج2، ص 61 - 62.
2 - امام خمینى(ره)، استفتائات،ج2، ص 45 الى 58.